Cicus blogja

Medveczky Ilona a világhírű táncművész a Magyar Zene Házában

2024. július 29. - Anita cicus

Először voltam Zuglóban egy olyan zenés helyszínen, ahol Covid alatt épült. Ez a Magyar Zene Háza! Egy japán sztárépítész, Sou Fujimoto által tervezett ikonikus épület valódi kortárs építészeti remekmű: organikusan hullámzó, lyukakkal áttört tetőszerkezetével és hatalmas üvegfalaival összetéveszthetetlen látványt nyújt, nem véletlen, hogy világszerte a legjobb új kortárs épületei között tartja számon. A formabontó külső egy komplex zenei beavató intézményt rejt, amely sokszínű programkínálatával egész évben a zene számtalan élményét tárja látogatók elé. A Zene Háza a korábban itt álló egykori lepusztult Hungexpo irodaházak helyén épült fel, az új épület környékén pedig egy évtizedekig elzárt és elhanyagolt, mintegy 7000 Négyzetméternyi zöldfelület került megújításra és vált ismét a Városliget szabadon látogatható parkfelületévé.

Múlt hét szerdán tartották a Dívák & Ikonok kiállítás exkluzív beszélgetést, melyet Medveczky Ilona a volt a vendég. A beszélgetés házigazdája volt: Marosi Viktor, műsorvezető-szerkesztő.

Hivatalos neve: Medveczky Ilona Mária Erzsébet Teréz 

1941. március 4. –  én született Budapesten, magyar táncművész, színésznő, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.

img_20240724_203920_480.jpg
Medveczky Dezső lakatossegéd és Jakab Mária egyetlen lányaként Budapesten. Apai részről a nemes medvecei és kisbisztercei Medveczky család egyenesági leszármazottja.
A kőbányai MÁV-lakótelepen nőtt fel szegény körülmények között. 7 éves korától az Állami Balettintézetben tanult, ahol Hidas Hedvig volt a tanítója. Az iskola ingyen ellátás mellett statisztaszerepet biztosított számára az Erkel Színházban, ahol többek között Wagner-operákban volt látható. 18 évesen érettségizett le, és szerezte meg táncművészeti diplomáját: vizsgaelőadása a Két világ és A diótörő Pas de trois jelenete volt.

Karrierje, külföldi útjai

1960-ban Eck Imre és Téri Tibor a frissen szerveződő Pécsi Baletthez leszerződtette az Állami Balett Intézetben (ÁBI) akkor végző Medveczky Ilona teljes osztályát. Párja ekkor Blumenthal Antal volt (aki később Koós Olga magyar színésznő férje és az MTK technikai vezetője lett). Azonban Eck Imrével, a koreográfusával való egyet nem értés miatt otthagyta a társulatot, és felutazott a szintén alakulófélben lévő Tarka Színpadhoz, ami során Klapka Györggyel Balogh Edinával, illetve Bogár Richárddal dolgozott együtt. Ez az időszak komoly állomás volt a művésznő számára, mivel itt ismerkedett meg a könnyű műfajjal, amelyre karrierjét is építette. Blumenthal Antal által ismerkedett meg Somogyi Jenővel, a Pannónia Éttermi és Büfé Vállalat igazgatójával, aki segített neki elhelyezkedni a Kamara Varietébe.

A revüt népszerűsítve Szovjetunión kívül az egész keleti blokkot bejárta: Kelet-Berlinben a Friedrichstadt-Palastban lépett fel. Ez időben magyar karrierjét egyengetve fellépett Budapest legillusztrisabb szórakozóegységeiben, mint a Maxim Varieté, a Béke-kupola, az Éden Bár, a Casanova Bár, a Lido Casino, és nem utolsósorban a Moulin Rouge. Utóbbiban fedezte fel egy NSZK-ból való impresszárió, aki kivitte őt Nyugat-Berlinbe, és akinek a segítségével leforgatta 1971-ben első önálló filmjét Die Träume der Ilona Medveczky címmel. Ez alatt az idő alatt kapta meg az egyik frankfurti harisnyagyáros rajongójától, Ignaz Gotsinkitől a Tállya utcai otthonát, mely korábban a gróf nagykárolyi Károlyi-család vadászkastélya volt, illetve ebben a korszakában lépett fel a bécsi Imperialban is, ahol Rökk Marikával és Josephine Bakerrel lépett fel egy színpadon.

Amellett, hogy Magyarország legkeresettebb revütáncosnőjévé vált, megkezdődött idehaza is a filmes pályája és szerepet kapott az Egy magyar nábob (1966), A veréb is madár (1968) és Az oroszlán ugrani készül (1969) című filmekben. A veréb is madár című filmbe a legenda szerint Ford Thunderbirdje miatt szerződtették le, amiért korábban egy évig dolgozott Frankfurt am Mainban: a rendezők a kocsitól a film népszerűségét várták.

Házassága után (1974) megnyílt számára a nyugati blokk is, fellépett Las Vegas-i Tropicana szálloda bárjában,[12] Los Angelesben, New Yorkban. Példaképe Juliet Prowse Las Vegas-i táncosnő volt.  Elsősorban a szüleinek, másodsorban pedig hazájának akart bizonyítani. Újabb fontos állomás volt életében 1980, amely évben leforgatták főszereplésével Magyarország első one-man showját Én csak táncolok címmel. A revüfilmben Magyar Állami Operaház Balettkara, a Fővárosi Operettszínház Tánckara, a Magyar Néphadsereg Művészegyüttesének táncosai és a Pécsi Balett táncművészei működtek közre, illetve zeneileg Máté Péterrel kollaborált. Az 51 perces film rendezője és forgatókönyvírója Bednai Nándor volt.  Mialatt a stáb a Montreali Filmfesztivál díjátadón vett részt, addig Medveczky Ilona a Magyar Televízió jóvoltából Nívó-díjban részesült. Ekkor ismerkedett meg későbbi élettársával, dr. Nagy Richárddal, az MTV elnökével.

1983-ban forgatták le második revüfilmjét Medveczky Ilona és vendégei címmel a Budai Parkszínpadon. A 66 perces filmben 9 műfajban táncolt, és olyan prominens művészek szerepeltek a filmben, mint Bessenyei Ferenc, Paudits Béla, Vámosi János, Záray Márta, Kishonti Ildikó, Dobsa Sándor, Gaál Gabriella, Madarász Katalin, vagy Laklóth Aladár. A filmet az előzőhöz hasonlóan Bednai Nándor rendezte.

1989-ben bekövetkezett rendszerváltás óta különféle társadalmi és médiaesemények állandó résztvevője.
1995-ben a Portik-Prisztás ingatlanvita egyik áldozatává vált. Nyugdíjazása után kezdett el foglalkozni televíziós produkciókkal.

2004-ben megkapta az Érdemes Művész díjat. Az új generáció a Szombat esti láz című műsorból ismeri, aminek két évadában is zsűrizett (2006, 2008). Szereplése, nem sokat takaró fellépőruhái megosztották a közönséget. A csatorna ezt követően elbocsátotta. Azóta csak ritkán, beszélgetős műsorokban szokott szerepelni, illetve különféle bulvárrovatokban. Éves vendége a Story Ötcsillag-díjátadónak, ahol extravagáns ruhái miatt gyakran okoz feltűnést. Rendkívül alacsony nyugdíját gyakran firtatja a média.

2009 óta egyedül él budai villájában. Gyakran titulálják kortalan nőnek, a revü koronázatlan királynőjének, valamint az ország első számú dívájának. Személyét számtalan legenda fonja át. Szenvedélye a kül- és beltéri építészet. Szabadidejében kertjét műveli, természetközeli életmódot folytat. Híresen komoly állatvédő: négy kutyája van. Kedvenc kutyafajtája a magyar kuvasz. Szeret egzotikus helyekre utazni, eljutott már többek között Acapulcóba, Floridába, Dubajba, Jamaicába, és számos más tengerentúli országba. Jól beszél németül és angolul, de megérti a spanyol, az olasz és az orosz nyelvet is.

2019-ben, a 20. Story-gálán kísérője és közeli barátja, Kóczián Tamás Csonka András élő bejelentkezésében kijelentette, hogy készülőfélben van a művésznő életrajzi könyve.

 

Filmjei

1962 – Húsz évre egymástól (rendezte Fehér Imre).
1963 – Színészek a porondon (tévéfilm, rendezte Deák István)
1966 – Egy magyar nábob – Sára, a cigánylány (rendezte Várkonyi Zoltán)
1968 – A veréb is madár – Helén (rendezte Hintsch György)
1969 – Az oroszlán ugrani készül – Klauberg Éva (rendezte Révész György)
1971 – Kapaszkodj a fellegekbe! – Franciska (rendezte Szász Péter, Borisz Grigorjev)
1981 – Lukianosz: Hetérák párbeszédei (tévéfilm) színész
1981 – Én csak táncolok (tévéfilm) szereplő
1982 – Csak semmi pánik – Horváth Éva (rendezte Szőnyi G. Sándor és Bujtor István)
1982 – Amiről a pesti Broadway mesél… (magyar tévéjáték, tévéfilm)
1988 – A bikafejű szörnyeteg – Pallasz Athéné
1989 – Szindbád nyolcadik utazása – Anyakirálynő
2023 – Drága örökösök – A visszatérés – Lucia

Díjai, elismerései

MTV Nívó-díj (1982)
Érdemes művész (2004)
Magyar Jótékonysági Díj (2010)
Örökös tag a Halhatatlanok Társulatában (2020)

Márióék is ugyanerre az eseményen érkeztek. Nagyon örültem annak, hogy már nem vagyok egyedül. Ezen az eseményen másfél órás lenne az esemény, de a nézői kérdései miatt este 9 órakor volt vége. Mindenki szemere hullatta a könnyeit, amely vastaps fogadta a nézőközönség. Amikor az aulában megvártam a Medveckzyt, pont a backstage-ből érkezett ki. Nagyon izgatott voltam, hogy először találkozok vele egy híres legendával, aki nemcsak modelkedett szerte az országban, de táncolt a színpadon. Az asszony nagyon kedves és rendes volt. Mikor eltávoztam a helyszínből, pont akkor velem szemben Attiláék is megérkeztek. Nagyon szerettek volna bemenni, de a biztonsági őr nem engedte be őket azért, mert a zeneházat be zárják. Félórán keresztül beszélgettem velük. Edit 20 éve ismeri a táncművésznőt, és türelmetlenül szeretne vele egy közösképet Attiláékkal együtt. Végül nekik is lett egy közös kép Medveczky Ilonával. Márióékal együtt indultam haza, mert másnap indultam dolgozni.

img_20240724_210758_142.jpg

Ha bármilyen színésszel/sportolókkal/énekessekkel találkozom, akkor ez a boldogság erősebbé válik. A sztárok találkozása olyan, mintha új barátot találnék. Ezért is szeretek mindenhova elmenni, közösképet készíteni egy adott sztárról és élményt nyújtani. Bárhova megyek, mindenhol elkísér. Mint az autizmus. Levakarhatatlan a nagy kékség.

A bejegyzés trackback címe:

https://cicusblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr2818456313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása