Cicus blogja

Irodalmi klub a Szentandrássy István Galérián

2024. január 08. - Anita cicus

Majdnem elkéstem az előadásból, mint a karácsony előtti napon. Csütörtökön és pénteken olyan forgalom árad a belvárosban, hogy iszonyatos késésekkel lehetett számítani. Nem érdeklik a késésék, mivel fontos, hogy pontosan odaérjek.

Mivel egy kisebb családias hangulatot varázsoltak, nem tudtam, hogy olyan költők is vannak az országon, akik cigányok is tudnak írni verseket, esszéket, meséket. 

img_20240105_173513_555.jpg

Tóth Olivér (Miskolc, 1982) költő, ugye nem akármilyen roma ember, aki sok ezer verseket ír.  38 éves, 3 gyermekes, áldott házasságban élő férj, családapa. Egy Miskolc melletti kis falu nádfedeles vályogházából indult, tanult bányásznak, dolgozott pedagógus asszisztensként, parkolóőrként és a hajléktalanellátásban, szociálpedagógus diplomát szerzett, közben költő lett, fest és tanít. Rangos irodalmi lapokban publikál, verseit antológiákba válogatták. Első önálló kötete 2002-ben jelent meg, Fekete tűzben címmel. Második önálló kötete 2018-ban Bűvöskert címmel. Harmadik kötete folyamatba van,  Emberkarátnyi címmel.

img_20240105_174042_973.jpg

Gazdik Katalin, színész, szinkronszínész és a Narradívák oldal lelke, felolvasta Tóth Olivér 3 versét. Az egyiket fel is tettem a YT-ba

Aki kérdezte Tóth Olivérnek: Nagy Gusztáv (Pusztaföldvár, 1953) író, költő, műfordító.
1994-től a Kalyi Jag Nemzetiségi Szakiskola, Szakközépiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény cigány nyelv és irodalom tanára.
Legjelentősebb műfordítói munkája minden kétséget kizáróan: Madách Imre: Az ember tragédiájának fordítása cigány nyelvre, mellyel a párizsi Sorbonne egyetem által meghirdetett irodalmi pályázaton második lett.
Műfordítói munkásságáért, a lovári cigány nyelv gondozásáért, fejlesztéséért, valamint pedagógiai, szépirodalmi tevékenységéért 2007-ben megkapta a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkeresztjét. 2013. március 15-én a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjével tüntették ki.

img_20240105_184926_810.jpgAz előadás végén Gazdik Katalinnal készült egy közös selfie.

A vers megerősítette bennem mindazt, amit már korábban gondoltam. Amikor gyerek voltam, még nem tudtam mi is a jellemzői! Akkor nagyon buta voltam és bizonytalan. Már korábban írtam verseket, de számos fogyatékosok is alkotnak, ami érzelmi és témákban is elfogadható. Cigányok is tehetségesek ebben a műfajban, de nemcsak a zenékben, festésben és szobrászatban. 
Örültem mikor hazaértem, de ahhoz képest, hogy enyhe volt az idő, mégis fáztam egy kicsit. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cicusblogja.blog.hu/api/trackback/id/tr8618297813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása