Németország egyik autóipari cége, egy olyan elektromos autót teszteltek, amely ötajtós, ötüléses, akkumulátoros elektromos autó, az amerikai Chevrolet Bolt és a franciai Peugot Ion testvérmodellje. A konnektoros hibrid Ampera benzinmotor nélküli örököse. 350-400 km körüli valós és 500 km szabvány szerinti hatótávja még a Renault Zoé 400-ét is meghaladja. Németországban 40 000 euróról indul, ebből levonva az 1,5 milliós állami támogatást 11 millió Ft körüli alapárat saccolunk.
Az Opel Ampera elég pofás külsővel rendelkezik, igaz első ránézésre nem feltétlenül lehet eldönteni, hogy milyen kategóriába is lehet besorolni. Van egy kicsi mindenből, leginkább egy alaposan földhöz nyomott ferdehátúként lehet leírni. Belülről nem kevésbé formabontó, akár egy űrhajó is megirigyelhetné az érintős, grafikus kijelzővel rendelkező műszerfalat. Ugyan az üléspozíció eléggé alacsonyan van, mégis viszonylag jól ki lehet látni az egyébként nagy belső térrel rendelkező Opelből. Ha már a beltér, az Ampera csomagtartója az alap 310-től 1005 literesig bővíthető. Egyébiránt a sebességére sem lehet panasz, az Ampera kilenc másodperc alatt képes százig gyorsulni, és 160-nál áll meg, ekkor is csak az elektronikus korlátozás miatt.Városban, kis távolságokon használva az Opel Ampera a benzinmotorja ellenére egy vérbeli villanyautó.
Teljesen tisztán, helyi emisszió mentesen tud megtenni télen 40-50, nyáron 70-80 km-t az akkumulátorban tárolt energiából. Hosszabb utazáskor benzinmotor hajtja az áramfejlesztő generátort, ezáltal 500 kilométernél hosszabb hatótáv adódik, anélkül, hogy órákra meg kellene állni akkut tölteni, vagy félni kellene, hogy lemerült akkuval maradunk az út szélén. A fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió mérését megszabó ECE R101 szabályozás szerint az Ampera fogyasztása kisebb, mint 1,6 liter/100 kilométer, emissziója pedig nem egészen 40 gramm/kilométer szén-dioxid – állítja a sajtóanyag. Mi a 100 kilométeres ciklus négyötödét az akkumulátor energiájával tettük meg, 20,6 kilométeren át használtuk a belső égésű motort. 1,38 liter benzint és 10 kWh óra áramot etettünk meg így az autóval, az átlagfogyasztásunk a benzin tekintetében 1,4 liter körül alakult. Ha az összköltséget számoljuk ki, akkor 45,51 forint/kWh díjjal és 390 forintos benzinárral kalkulálva 100 kilométer 1001 forintra jön ki. Ez annyi, mintha 2,56 liter benzint fogyasztana az autónk 100 kilométerenként. A fenti adatok egy fogyasztási verseny során születtek, tehát mindent megtettünk azért, hogy keveset fogyasszon az autó (nem használtunk klímát, csak nappali fény világított, nem húztuk le az ablakokat és minden sebességhatárt betartottunk), azaz minél tovább kitoljuk a 40-80 kilométeres elméleti hatótávot. Aki 40 km-nél kevesebbet megy városban egy nap, az a benzinmotor hangjával és rezonanciájával ritkán fog találkozni. Ha lemerül az akkumulátor, akkor pedig hatótáv növelt elektromos autóként vagy hibrid autóként használható. Előbbi esetben a benzinmotor egy generátort hajt, ami a villanyhajtás számára megtermeli a szükséges energiát. Amikor ez kevés, akkor a rendszer automatikusan és észrevétlenül rákapcsolja a benzinmotort a kerekekre is, így tulajdonképpen egy hibrid autóvá válik. Természetesen lassításnál ilyenkor is eltárolja a visszatáplált energiát, sőt a generátor üzemben termelt és adott pillanatban el nem használt energia is az akkumulátorba kerül, így a gyorsításoknál nem feltétlen kell maximális teljesítményen járatni a generátort.
Az Ampera összességében minőségi, az Opel fejlesztéseit és lehetséges irányait elővetítő gépezet. Aki viszont azt állítja, hogy egy ilyen autó egyelőre csak kompromisszumképes embereknek való, teljesen igazat mond. Nem száz százalékig kiforrott, de mégis iránymutató és becsülendő próbálkozás volt, arról nem is beszélve, hogy az Európában értékesített 7700 példány a kimutatások szerint 13.000 tonna szén-dioxidtól mentette meg a légkört.
Még egy gondolat a végére: Amióta utaztam az Amperaval, az az érzésem, hogy az elektromos autózás elért arra a szintre, hogy ne csak városi, hanem utazásra is nyújtsak élményt. Túl szép, hogy igaz legyen? Mivel olyan szerencsés voltam, hogy ilyen autóval közlekedek e, és mivel sokan irigykedtek rám a cégen belül, ezért én is ide vésném a saját tapasztalataimat! 2018-ban Karvai Sanyi magabiztosan tette meg a másfél kilométernyi utat a mindkét szemére, egy Nissan Leaf elektromos autóval, mellyel újabb magyar rekordot állított fel. Tíz percen át, több, mint 2,5 km-t vezetett. Mi a tanulság? Nem az irigység, hanem az élménybe nyújtott remények!
Annák inkább Köszönettel tartozom a Sport1 munkatársainak, és különösen Dr.Tordai Istvánnak, aki beprotezsálta ebbe a luxuskocsiba.